Zadaj pytanie on-line

Jak powstają felgi aluminiowe

Produkcja felg aluminiowych

 

Wykonanie felg aluminiowych

 

Obręcze są wykonane ze stopów lekkich. Stanowią alternatywę dla montowanych, najczęściej jako pierwsze wyposażenie, felg stalowych. Obecnie stosuje się cztery podstawowe metody produkcji felg aluminiowych:

- odlew wysokociśnieniowy,

- niskociśnieniowy,

- grawitacyjny,

- kucie.

mechanika-alufelgi-alu-naprawa



Felgi aluminiowe
nie tylko upiększają nasze auto ale też poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy w porównaniu z obręczami stalowymi, są one bardziej sztywniejsze i znacznie precyzyjniej wykonane.

A jak one powstają ?

Najbardziej popularne obręcze stosowane w motoryzacji to felgi aluminiowe produkowane metoda odlewu niskociśnieniowego i felgi kute

 

Proces produkcji felg aluminiowych metodą niskociśnieniową

   

Cała tajemnica produkcji felg aluminiowych tą metodą polega na wywieraniu niewielkiego ciśnienia strumieniem powietrza - na ciekłe aluminium - podczas procesu wykonywania odlewu. Sprzyja to lepszemu wypełnianiu formy przez metal. Po wystygnięciu odlew felgi jest poddawany pobieżnym oględzinom zewnętrznym pod względem występowania wad powierzchniowych, które mogą mieć niekorzystny wpływ na trwałość produktu. Jeśli wady takie nie zostaną stwierdzone, bada się także strukturę wewnętrzną odlewu w urządzeniu rentgenowskim. Jeśli nie ma zastrzeżeń co do jakości odlewu, felgi trafiają na początek linii obróbki.

   Teraz należy wykonać tzw. sztuczne starzenie. Polega to na wygrzewaniu odlewu w wysokiej temperaturze, a następnie powolnym schładzaniu. Proces ten wpływa na twardość i utrwalenie właściwości mechanicznych. Po zakończeniu obróbki cieplnej przychodzi pora na obróbkę maszynową. Właśnie w tym etapie nawierca się otwory montażowe oraz usuwa pozostające jeszcze nierówności i zadziory. Po umyciu przy użyciu myjki automatycznej felgi trafiają na stanowisko obróbki ręcznej, gdzie dokonuje się ostatecznego szlifu.

 Odlew niskociśnieniowy felgi aluminiowej

   Przygotowane w ten sposób obręcze ze stopów lekkich pokrywa się trzema warstwami lakieru. Powłoka odpowiadająca za kolor felgi aluminiowej może przybierać dosłownie każdą barwę. Najpopularniejszymi wykończeniami są srebrny, czarny, czarny matowy, grafit lub biały, ale w ofercie producentów felg możemy też spotkać wiele innych ciekawych kolorów obręczy.

 

Proces produkcji felg aluminiowych metodą grawitacyjną

 Odlew felgi grawitacyjny

To najprostszy i najtańszy sposób produkcji, który jednak zazwyczaj nie przynosi niestety najlepszych rezultatów w kwestii jakości oferowanych produktów. W tym przypadku stop aluminium wlewany jest do formy przy użyciu siły grawitacji, czyli przyciągania ziemskiego. W efekcie, nawet, jeśli produkt z zewnątrz wygląda właściwie, to częściej niż przy wykorzystaniu pozostałych metod posiada wewnętrzne wady ukryte, które wykryć można wyłącznie przy pomocy prześwietleń promieniami Roentgena. Metoda ta nie wymaga również specjalistycznych urządzeń, jest jednak bardzo „materiałochłonna”.

 

Proces produkcji felg aluminiowych metodą kucia

 Felgi kute Suwałki

Polega ona na tym, że aluminium podgrzane do odpowiedniej, wysokiej temperatury (jednak nie zbyt wysokiej, bowiem nie można dopuścić by stop przeszedł w stan ciekły) poddawane jest ogromnym naciskom. Podczas produkcji materiał wytłaczany jest prasami pod naciskiem do 30.000 ton. Następnie z kawałka sprasowanego aluminium wykuwana jest felga. Bez wątpienia główną zaletą stosowania tej metody do produkcji felg aluminiowych jest ich wytrzymałość, którą zapewnia duża gęstość materiału, osiągnięta dzięki spłaszczaniu aluminium podczas kolejnych etapów produkcji

Proces produkcji felg aluminiowych Rolowanie

To bardzo droga metoda, dlatego felgi wyprodukowane przy jej użyciu raczej nie nadają się na każdą kieszeń. Są to jednak uzasadnione koszta, bowiem dzięki rolowaniu również otrzymuje się obręcze o bardzo dużej gęstości materiału, dzięki czemu są one niezwykle wytrzymałe. 
Sam proces produkcji polega na tym, że specjalne rolki ubijają materiał tak długo, aż nie uzyska on pożądanego kształtu. Metody rolowania zazwyczaj używa się do produkcji obręczy w dużych rozmiarach.

 

Techniczny test felg kutych naprężeń własnych

 test kutych felg, naprawa kutych felg

Pod ogromnym obciążeniem formowana jest felga przy pomocy siły maszyn. Przeprowadzona zostaje analiza zmian w feldze, przedstawiona za pomocą kolorów na ekranie monitora. Obszar z największym naprężeniem zaznaczony jest na czerwono, bez żadnych naprężeń na zielono. Po przeprowadzeniu testu naprężeń felga jest poddawana naciskom w części ramion felgi. Również tutaj można zaobserwować krytyczne obszary (w 100-krotnym powiększeniu) i skorygować poprzez odpowiednią zmianę kształtu.

 

Test Końcowych obręczy kutych

 kute felgi naprawa i prostowanie

Wraz z naniesieniem zmian felgę poddaje się ponownej analizie, aż do momentu wyeliminowania wszystkich naprężeń (czerwonych obszarów). Dzięki przeprowadzaniu serii testów i poddawaniu felgi niestandardowym obciążeniom felga jest poddana dużo większym siłom niż w codziennym użytkowaniu.

Po przeprowadzeniu wielokrotnych testów i udoskonaleń w zakresie najmniejszych szczegółów, kierowcy otrzymują pewność trwałości, a producent gwarancję najwyższej jakości produktów, które wytwarza.

 

Lakierowanie felg aluminiowych

     Ostatni etap to malowanie, który składa się z nałożenia czterech warstw. Pierwsza warstwa to tzw. chromianowanie - jest to warstwa zabezpieczająca przed korozją. Kolejna warstwa to warstwa podkładowa (przeważnie szara), następna to lakier metaliczny (srebrny) a ostatnia to warstwa ochronna.

 

Felgi kute, zalety

 

Jeżdżąc na tych felgach możesz być pewien, że nie uda ci się ich zniszczyć w żaden sposób. Producenci twierdzą nawet, że można jeździć nawet bez opon, bez żadnego uszczerbku dla tych felg. Oczywiście w tym przypadku komfort jazdy będzie troszkę zachwiany.

Felgi produkowane w ten sposób są dobrze znane w środowisku rajdowców. Takie obręcze polepszają dynamikę samochodu dzięki swojej mniejszej wadze. Masa tych felg stanowi zazwyczaj 60% masy felgi stalowej i 80% felgi aluminiowej. Mniejsza waga wirującego koła wpływa również na efektywniejsze hamowanie. Na tych kołach nie spotkamy się z biciem na kierownicy wywołanym skrzywieniem obręczy. Pozytywny efekt używania felg kutych, ze względu na ich wagę, odczuwa także wiele elementów samochodu takich jak amortyzatory, półosie, przeguby, wały...

 

 Produkcja felg aluminiowych i stalowych

   Podsumowując, można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że zdecydowana większość dostępnych na rynku obręczy aluminiowych wykonana została metodą niskociśnieniową. W wyjątkowych przypadkach felg bardzo drogich (ceny mogą sięgać nawet 5 tys. zł za sztukę!) i dużych rozmiarowo w naszym aucie zamontowane mogą być obręcze wykonane metodą rolowania. Na szczęście powyższy wniosek nie jest złą informacją, bowiem - jak już wspominaliśmy wcześniej - wykorzystanie metody niskociśnieniowej gwarantuje wysoką jakość obręczy, przy jej stosunkowo niskiej cenie. 

 

ALFA-ROMEO AUDImark_bwmmark_chevroletmark_chryslermark_citroenmark_daciamark_daihatsumark_deawoomark_dodgemark_fiatmark_fordmark_hondamark_hyundaimark_infinitimark_jaguar
mark_jeepmark_kiamark_lanciamark_land-rovermark_lexusmark_mazdamark_mercedesmark_miniMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTPORSCHERENAULTROVERSAAB-CZRNY
SEATSKODASMARTSUBARU_CZARNESUZUKITOYOTAVOLVOVW
Zapraszamy do oglądania
Zapytaj o felgi

Powered by 123ContactForm | Report abuse

Zapytaj o opony

Powered by 123ContactForm | Report abuse

Zapytaj o naprawę

Powered by 123ContactForm | Report abuse