Zadaj pytanie on-line

Parametry felg aluminiowych

Parametry felg aluminiowych


 Najprostszym rozwiązaniem doboru felg jest skorzystanie z naszego konfiguratora na stronie głównej.

Dobór felg do auta odbywa się na podstawie parametrów danego auta, takich jak:



Parametry felg

Średnica felgi

Szerokość felgi

Rozstaw śrub

ET felgi

Nośność felgi

Otwór centrujacy

 

Średnica Felgi

 Parametr ten podawany jest w calach i jest to po prostu zewnętrzna średnica felgi na którą nakładana jest opona.

 

4* 6* 8* 10* 12*13*14*15*15,3* 16* 17* 18* 19* 20* 21* 22* 22,5* 23* 24*

 średnica felgi

 

Szerokość Felgi

  Następny z parametrów który podawany jest w calach. Na podstawie tego parametru dobiera się max i min szerokość opony.

 

4,5* 5* 5,5* 6* 6,5* 7* 7,5* 8* 8,5* 9* 9,5* 10* 10,5* 11* 11,5*12*

 szerokość felgi

 

Rozstaw śrub

 Rozstaw śrub to główny parametr oznaczenia felg. Aktualnie felgi mogą występować około 27 różnych rozstawach śrub.

3x98 3x112 4x95 4x98 4x100 4x108 4x114,3 4x160 5x98 5x100 5x105 5x108 5x110 5x112 5x114,3 5x115 5x118 5x120 5x127 5x130   5x135 5x139,7 5x150   5x165 6x114 6x130 6x139,7

 

5x- ilość dziur w felgdze

x120- średnica okręgu tworzonego przez otwory w feldze

 Rozstaw śrub felgi

 

 

ET felgi 

ET

inaczej offset – współczynnik osadzenia felgi. Jeden z trzech podstawowych parametrów, rozstawu śrub i średnicy otworu centralnego. Najprościej można powiedzieć, że ET to liczba, która mówi jak głęboko felga chowa się w nadkole.  Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu i w drugą stronę – im niższe tym bardziej wystaje z wnęki.

ET jest naprawde ważne.

O osadzeniu felgi trzeba pamiętać, ponieważ zły dobór et tego parametru uniemożliwia jazdę. Opona (a czasem i felga) może ocierać o kolumnę skrętną, albo wręcz przeciwnie, koło będzie wystawało poza obrys auta tak, że nie będzie się mieścić podczas maksymalnego skrętu. Pamiętajmy też, że koła nie mogą wystawać poza obrys samochodu.

 

Osadzenie ET 

jest to odległość pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzną powierzchni montażowej. Może ono być dodatnie lub ujemne i jest specyficzny dla konkretnego modelu felg, czyli różne felgi mogą być stosowane do tego samego samochodu. Osadzenie ET podawane jest w mm. Dopuszcza się stosowanie różnych osadzeń do tego samego auta, pod warunkiem, że odsadzenie nie będzie większe o 3 mm, ani mniejsze o 20 mm od odsadzenia oryginalnego podawanego w charakterystyce auta. Należy również pamiętać, że odsadzenie ET felgi zależy od jej szerokości, im większa jest szerokość tym ET powinno być mniejsze. Szczególną uwagę należy zwrócić przy doborze felg z dużym rantem, ponieważ już konstrukcyjne środek płaszczyzny styku felgi z piastą jest przesunięta do wewnątrz, a co za tym idzie może zajść konieczność zastosowania felg z odsadzeniem mniejszym od oryginalnego nawet powyżej 20 mm bądź zastosowaniu pierścieni dystansowych.

 Zobacz jak to działa

 ET felgi

 ET 0 felgi

ET - felgi

Nośność felgi

- felga musi mieć wystarczającą nośność w stosunku do masy całkowitej na wybranej osi pojazdu.

 

Otwór centujący

       Pierścień centrujący pozycjonuje koło względem osi tylko i wyłącznie podczas montażu felgi na piastę. Felga jest następnie dokręcana za pomocą śrub lub nakrętek i to one podczas jazdy odpowiadają za utrzymanie koła na określonej pozycji względem osi

Jakie pierścienie centrujące

Aby dobrać pierścień centrujący powinieneś znać dwa wymiary. Pierwszy wymiar to średnica piasty felgi. Drugi to średnica otworu centralnego w feldze. Obie średnice należy zmierzyć z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra. Pomiar średnic można wykonać samodzielnie. Wiąże się to jednak często z koniecznością zdjęcia koła. Jeżeli nie dysponujesz kluczem dynamometrycznym (jest niezbędny do poprawnego przykręcenie koła), to dobór pierścieni zleć serwisowi. Różnica w wymiarach rzędu 0.1mm jest dopuszczalna.

Pierścienie centrujące

           Przy montażu felg na pojazd pamiętaj, że pierścienie centrujące zawsze wkłada się do felgi, a nie na piastę. Po wpasowaniu pierścienia w felgę upewnij się, że płasko leży w gnieździe. Sugerujemy sprawdzenie stanu technicznego szpilek, nakrętek i śrub. Jeżeli na gwintach widać oznaki zużycia, to elementy te bezwzględnie kwalifikują się do wymiany. Pamiętaj, że dokręcenie kół należy skontrolować jeszcze raz po przejechaniu ok. 10km. Przy poprawnym dokręcaniu kół pierścienie centrujące wytrzymają kilka sezonów.

Zapisz

Dodaj własną opinię

ALFA-ROMEO AUDImark_bwmmark_chevroletmark_chryslermark_citroenmark_daciamark_daihatsumark_deawoomark_dodgemark_fiatmark_fordmark_hondamark_hyundaimark_infinitimark_jaguar
mark_jeepmark_kiamark_lanciamark_land-rovermark_lexusmark_mazdamark_mercedesmark_miniMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTPORSCHERENAULTROVERSAAB-CZRNY
SEATSKODASMARTSUBARU_CZARNESUZUKITOYOTAVOLVOVW
Zapraszamy do oglądania
Zapytaj o felgi

Powered by 123ContactForm | Report abuse

Zapytaj o opony

Powered by 123ContactForm | Report abuse

Zapytaj o naprawę

Powered by 123ContactForm | Report abuse