KIEDY ZMIENIAĆ OPONY ?

CO SEZON ZADAJEMY TO SAMO PYTANIE.

m_opony_zima-e1431679153514Nie można w kalendarzu wyznaczyć najlepszego czasu na zmianę opon. Dotyczy to zarówno sezonu zimowego, jak i letniego. Generalnie opon letnich  powinno się użytkować tak długo, jak długo występują temperatury dodatnie i decydujący jest w tej materii najcieplejszy moment doby. Tak jest po prostu bezpieczniej. Nawet jeśli w czasie słonecznego dnia opona letnia będzie miała optymalne warunki do pracy to w nocy,  podczas temperatur zbliżonych „0”  nie poradzi sobie lepiej niż opona zimowa
temperatureDo wymiany należy się natomiast przymierzyć jak najszybciej, gdy temperatury przez całą dobę są bliskie zera. Wskazówką będzie tutaj temperatura w najcieplejszym momencie dnia. Jeśli słupki rtęci pokazują poniżej 7 stopni, to wskazówka, że opona letnia zdecydowanie powinna wrócić do garażu.

 

Dlaczego opony letnie nie nadają się do jazdy zimą?

Nawet najlepsza opona letnia w określonych warunkach poradzi sobie gorzej niż bardziej przeciętna „zimówka”.. Wszystko przez mieszankę gumy z jakiej opony zostały wykonane i rzeźbę bieżnika..Opony letnie są oponami twardymi. To oznacza, że zachowują one małą elastyczność przy niskich temperaturach. To cecha nie jest pożądana zimą, ale już w lecie spisuje się znakomicie. Chłodna opona letnia będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu i hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą.

Skoro znamy już temperaturę to pytanie, kiedy zmienić opony na zimowe. Największe kolejki w sklepach z oponami i w serwisach wulkanizacyjnych są przed 1 listopada. Sugeruję zamówić opony najpóźniej na początku października i w zależności od pogody i temperatury wymienić je w okolicy 15 października. Unikniemy kolejek a zamówione opony zostaną dostarczone bez zbędnych opóźnień.

Wiecej informacji na temat zmiany opon znajdziecie Tutaj

Pasek rozrządu jedna z ważniejszych rzeczy w aucie

 

Zerwpekniety-pasek-rozrzaduanie paska rozrządu to jedna z najdroższych w skutkach awarii, do jakich może dojść w silniku. Większości takich wpadek można zapobiec, wymieniając pasek w porę

We współczesnych silnikach napęd rozrządu odbywa się zwykle za pomocą paska zębatego lub łańcucha rzadziej na kołach zębatych

Zwolennicy łańcuchów twierdzą, że są one znacznie trwalsze i bardziej niezawodne od pasków zębatych, ale nie zawsze jest to prawda. Paski też jednak mają swoje niezaprzeczalne zalety.

Mają one wiele zalet-

Są lekkie, pracują cicho i w przeciwieństwie do łańcuchów nie wymagają smarowania.

A wady?

Przede wszystkim ograniczona trwałość. Nie bez przyczyny producenci aut podają konieczny czas między ich wymianami w kilometrach, ale też w latach. Guma starzeje się nie tylko pod wpływem intensywnej eksploatacji, ale szkodzi jej także upływ czasu.

W większości aktualnych modeli paski zębate trzeba wymieniać co 80-120 tys. km i nie rzadziej niż raz na 6-8 lat. Niekiedy należy to zrobić wcześniej, np. jeśli pasek miał choćby krótkotrwały kontakt z olejem lub paliwem, a o to w silniku wcale nie trudno, wystarczy lekki wyciek oleju „pocenie się silnika”

Co napędza pasek rozrządu?

W wielu jednostkach, poza rozrządem, pasek napędza również np. pompę wody. Zawsze wymienia się ją w komplecie, niezależnie od tego, który z elementów pierwszy wymaga interwencji mechanika. Najpoważniejszą wadą paska zębatego jest to, że zawodzi on bez jakiegokolwiek ostrzeżenia.

Zużyty łańcuch rozrządu, zanim się zerwie lub przeskoczy, zwykle daje o sobie znać donośnym brzęczeniem, grzechotaniem  a czujny kierowca nie powinien przegapić takich objawów.

Z paskiem jest zupełnie inaczej: silnik pracuje do ostatniej chwili normalnie, bez żadnych niepokojących objawów. Później słychać metaliczny stuk, zapalają się kontrolki i… silnik staje.

Najczęściej skalę spustoszeń widać dopiero po rozebraniu silnika, choć zdarza się też, że np. szczątki paska rozrywają plastikową obudowę, a połamany wałek rozrządu wychodzi górą silnika, rozbijając pokrywę zaworową. Skąd biorą się tak poważne zniszczenia?

Czym grozi zerwanie paska rozrządu

W chwili zerwania paska ruch zaworów przestaje być zsynchronizowany z ruchem tłoków. W ułamku sekundy dochodzi do zderzenia tych elementów. Skutki zależą od kilku czynników, m.in. od prędkości obrotowej silnika w chwili awarii, od jego obciążenia, solidności konstrukcji, a tak na prawdę od szczęścia.

Czasem zdarza się, że wystarczy założyć nowy pasek i silnik znów zaczyna działać  ale zwykle jest znacznie gorzej. Najczęściej gną się zawory, wtedy naprawa polega na ich wymianie i na zregenerowaniu pozostałych elementów głowicy. Niekiedy urywają się grzybki zatb3worów i wpadają do cylindrów, rujnując przy okazji blok i tłoki.

Ucierpieć mogą też korbowody, panewki, co oznacza, że silnik bardziej nadaje się po takiej awarii do przetopienia niż do naprawy. Tylko nieliczne jeżdżące po naszych drogach auta mają pod maskami tzw. silniki bezkolizyjne.

To jednostki, w których nawet w przypadku zerwania paska rozrządu zawory nie powinny zderzyć się z tłokami. Taką konstrukcję mają m.in. niektóre stare silniki Opla, np. jednostka C20NE montowana m.in. w modelach Vectra, Astra i Omega pierwszej generacji czy niektóre benzyniaki montowane w Volkswagenach Golfach II czy Volvach 240 oraz 740. Większość współczesnych aut niestety nie są bezkolizyjne i awaria paska zwiastuje niewyobrażalne szkody

 

 

Ząbkowanie opon – skąd się bierze i jak temu zapobiec?

W wielu nowych autach po niewielkim przebiegu zaczyna hałasować tylna oś. To nie łożyska, to opony! Wyząbkowane właściwie nadają się już tylko na śmietnik. Jak zapobiegać tej nietypowej usterce?

Dawniej problem ząbkowania opon był rzadkością, dziśgdzie-powstaje-zabkowanie_7FT-0 zdarza się, szczególnie niektórym kierowcom – bardzo często. O co w ogóle chodzi?

Co to jest ząbkowanie opon?

Ząbkowanie opon to nic innego jak ich nierównomierne zużycie. Może dotyczyć krawędzi bieżnika, ale zdarza się także w środku czoła bieżnika. Nie jest niebezpieczne o tyle, że parametry trakcyjne wyząbkowanych opon nie muszą być gorsze niż nowych.

Hałas, jaki potrafią wytwarzać wyząbkowane opony bywa jednak nie do zniesienia. Co ciekawe, zjawisko dotyczy zasadniczo tylko opon tylnych i dotyka samochody ze skomplikowanym wielowahaczowym zawieszeniem (choć są wyjątki) zapewniającym doskonałą przyczepność i komfort. Właściciele aut z wyząbkowanymi oponami najczęściej jeżdżą wolno, a przynajmniej unikają wchodzenia w zakręty z dużą prędkością.

Dla amatora nierównomierne zużycie opon jest niemal niewidoczne; fachowiec rozpoznaje je na pierwszy rzut oka. Zjawisko dotyczy nie tylko słabych opon. Komfortowe ogumienie dobrze odprowadzające wodę jest – niezależnie od producenta – narażone na taką usterkę.

Które opony mają tendencję do zabkowania?

Większość samochodów ma przedni napęd. Opon kół przednich przyjmują inne obciążenia podczas hamowania i inne podczas przyspieszania, dodatkowo nieustannie zmieniają kąt, nadając kierunek autu. To powoduje szybkie, ale równomierne ścieranie się bieżnika.

Tylne koła są tylko ciągnięte, co Ząbkowanie-zdjęcie-dif-1364x420sprawia, że część czoła bieżnika może zużywać się bardziej, a część mniej.To zaś powoduje powstawanie przykrego hałasu, który nasila się wraz z rosnącym zużyciem opony. Teoretycznie oponę można mechanicznie wyrównać (są warsztaty, które oferują taką usługę), ale to po pierwsze, koszt i kłopot, a po drugie, wiąże się to z wyraźnym obniżaniem wysokości bieżnika w wyniku obróbki.

Ząbkowanie opon a nowoczesne zawieszenie

Wysokie wymagania stawiane są wobec zawieszenia samochodów. Ząbkowanie przypisywane jest jakże często autom, wyposażonym w wielowahaczowy lub inny, skomplikowany system zawieszenia.

Daleko zaawansowana technologia sprawia, że opony długo pracują w praktycznie niezmiennej pozycji. Przedni napęd plus tylne koła niezmiernie stabilnie toczące się po nawierzchni mogą przysporzyć problemów.

Styl jazdy i stan samochodu ma znaczenie

Złożoność problemu najlepiej pokaże auto przedstawiciela handlowego w wersji kombi: wyposażone w nowoczesne opony i zawieszenie, jeżdżące bez pasażerów, połykające tysiące kilometrów prostych dróg oraz autostrad rocznie.

Mamy więc nieobciążone auto, zaprojektowane do przewozu wieloosobowej rodziny z bagażem, mające znakomite zawieszenie i opony, zapewniające bezpieczeństwo jazdy na krętych drogach, częstokroć intensywnie użytkowane.

Przyczyny ząbkowania opon:

  • nie wyważone opony, krzywe felgi, uszkodzone łożyska
  • źle ustawiona geometrii kół i zawieszenia, zużyte amortyzatory
  • za wysokie (czasem zbyt niskie) ciśnienie w oponach
  • niedopasowanie ciśnienia do obciążenia auta (szczególnie kombi)
  • odmienna praca opon osi przedniej i tylnej (napęd przedni)
  • gwałtowny, dynamiczny styl jazdy, także w autach z napędem 4×4
  • brak zamiany opon miejscami przy dużych przebiegach rocznych
  • częsta jazda po prostej na długich trasach (bez zakrętów)
  • zbyt mocno otwarta rzeźba bieżnika (oddalenie klocków)

Ząbkowanie opon samo nie zniknie

Jeżeli ząbkowania bieżnika wystąpiło, to samo nie ustąpi. Nie pomoże również korekta ciśnienia aby „wyrównać zużycie”. Takie eksperymenty tylko przyspieszą degradację opony.

W nieobciążonych samochodach kombi warto stosować najniższe, dopuszczalne ciśnienie. Pomaga zmiana stylu jazdy i regularna kontrola ciśnienia w oponach.

Przeciwdziałanie ząbkowaniu opon

zabkowanie1Geometria oraz zawieszenie muszą być okresowo sprawdzane. Przy przebiegach sięgających dziesiątków tysięcy rocznie trzeba zgodnie z zaleceniami zamieniać opony miejscami oraz w razie potrzeby wyważać.

Oczywiście podstawą sukcesu są proste felgi i dobrze ustawione zawieszenie, ale jeśli auto nie ściąga, a z urządzeń pomiarowych warsztatu wynika, że geometria zawieszenia mieści się w normie, to nie ma co szukać dziury w całym – szkoda pieniędzy. Lepiej zastosować jeszcze jeden trik: jeżdżąc pustym autem, pilnować, by ciśnienie powietrza w tylnych kołach było w dolnej granicy normy

Pompujemy je bardziej tylko wyjeżdżając w trasę, albo wtedy, gdy dociążamy mocno samochód. Najważniejsze, by dla oszczędności paliwa nie jeździć zawsze pustym samochodem z kołami napompowanymi „na kamień” – podskakiwanie kół na nierównościach nie tylko pogarsza komfort jazdy, lecz także zwiększa podatność opon na ząbkowanie.

Doświadczony wulkanizator pomoże dobrać ogumienie do typu samochodu, stylu jazdy oraz rzeczywistych warunków eksploatacji.

Pompujemy je bardziej tylko wyjeżdżając w trasę, albo wtedy, gdy dociążamy mocno samochód. Najważniejsze, by dla oszczędności paliwa nie jeździć zawsze pustym samochodem z kołami napompowanymi „na kamień” – podskakiwanie kół na nierównościach nie tylko pogarsza komfort jazdy, lecz także zwiększa podatność opon na ząbkowanie.

Ratowanie ząbkowanych opon przez szorstkowanie

Jako jeden z nielicznych zakładów podejmujemy się naprawy opon ząbkowanych. Mamy do tego stosowną wiedzę i oprzyrządowanie. Warunkiem powodzenia takiej naprawy jest przede wszystkim weryfikacja stanu technicznego samochodu.

Sprawdzamy najpierw stan zawieszenia oraz geometrię w systemie 3D, dokonując niezbędnych napraw. Felgi bezwzględnie muszą być w stanie idealnym. W razie potrzeby zajmiemy się ich wyprostowaniem i wyważeniem.

Jakie opony kupić?

Nie zdradzimy, jakiej marki opony są najbardziej odporne na ząbkowanie, bo w praktyce różne kombinacje aut i opon tworzą bardziej lub mniej odporne zestawy. Co do zasady jednak im bardziej „zamknięty” bieżnik, tym bardziej odporny. „Zamknięty” oznacza zaś mniej nacięć, szczególnie na zewnętrznej krawędzi czoła opony.

Ogumienie kierunkowe z „otwartym” bieżnikiem może więc być bardziej komfortowe i lepiej odprowadzać wodę, natomiast będzie bardziej podatne na wyząbkowanie. Opony asymetryczne powinny być odporne bardziej, lepiej też (często kosztem komfortu jazdy i podatności na aquaplaning) sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Coś za coś.

Co sprawdzić w Klimie ?

Klimatyzacja stała się już standardem nie tylko w nowych modelach samochodów, ale również w modelach starszych. Przystępując do zakupu używanego samochodu, coraz częściej zwracamy uwagę, aby klimatyzacja była elementem jego wyposażenia. Należy jednak pamiętać, że nie powinna być ona pozostawiona sama sobie. Klima BOPSSKlimatyzacja samochodowa nie należy do najtańszych urządzeń, dlatego aby można było się nią cieszyć przez długi czas, musimy zadbać o jej prawidłową konserwację. Zaleca się przynajmniej raz do roku wykonać przegląd klimatyzacji w wyspecjalizowanym serwisie, a co 2 lata wymienić filtr osuszacz. Wszystkie usterki należy usuwać na bieżąco, nie czekając, aż klimatyzacja przestanie całkowicie działać. Poprzez naturalny proces utraty czynnika chłodniczego, znacząco obniża się wydajność klimatyzacji, co może spowodować wiele uszkodzeń w tym awarii sprężarki. Podobnie ma się sprawa wilgoci powstającej w układzie, która niekorzystnie wpływa na cały układ klimatyzacji.  Należy pamiętać, że kiedy dojdzie do uszkodzenia układu klimatyzacji, koszty naprawy mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko uzależnione jest w głównej mierze od rodzaju awarii i typu samochodu. Dla przykładu podam że, naprawa lub wymiana mechanicznie uszkodzonego kompresora klimatyzacji wymaga dodatkowo płukania całego układu oraz wymianę osuszacza i zaworu rozprężnego. Natomiast wymiana parownika z reguły wiąże się z demontażem całej deski rozdzielczej, co przekłada się na wysokie koszty naprawy. Dlatego tak bardzo ważne jest dbanie o układ klimatyzacji i przeprowadzanie regularnej obsługi w wyspecjalizowanych serwisach. Należy również pamiętać o wymianie filtra kabinowego, zapchany filtr może być przyczyną uszkodzeń silnika dmuchawy, ponadto skutkiem niesprawnego filtra są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach w samochodzie .

Za pomocą odpowiednich urządzeń w Bopss serwis możesz sprawdzić podciśnienie, odzyskać czynnik chłodniczy poddając go recyklingowi, sprawdzić szczelność, przepłukać układ, napełnić układ świeżym olejem wraz z środkiem kontrastowym oraz czynnikiem chłodzącym, naprawić uszkodzone przewody lub sprężarkę, odgrzybić układ.

 

Ważne

„Osuszacz należy wymienić obowiązkowo przy każdym rozszczelnieniu układu klimatyzacji! Pozostawiony z powietrzem nawet na krótki czas traci swoje właściwości. Pozostawiając w układzie stary osuszacz, narażamy kompresor na trwałe uszkodzenie oraz na powstawanie korozji i niszczenie innych elementów klimatyzacji”.

Kiedy zmienić opony na lato ? Przeczytaj a się dowiesz

wymiana opon BOPSS    Wiosna w kalendarzu, a opony nadal zimowe. Generalnie słońce i ładna pogoda nie powinna nas zwieźć. To, że mamy kalendarzową wiosnę nie oznacza, że zima pogodziła się ze swoim odejściem. Marzec charakteryzuje się tym, że pogoda jest zmienna i ma przemian mamy zimniej, lub cieplej.

Przysłowie mówi „W marcu jak w garncu…” , „Kwiecień plecień, bo przeplata…” Także nawet w Kwietniu pogoda może być zmienna

Kiedy zatem zmienić je na letnie ? W serwisach oponiarskich pojawiają się już pierwsi chętni, ale w kolejkach stać nie będziemy.

Producenci Opon mówią, że opony letnie tracą swoje właściwości poniżej +7 stopni. Nawet w dzień kiedy robi się ciepło, to w nocy, nad ranem i wieczorem temperatura nadal utrzymuje się dość nisko i jest bliska 0 stopni a czasem nawet ujemna. W związku z tym, nawet jeśli w południe temperatura przekroczy +7 o kilka stopni to nie znaczy, ze czas na zmianę opon. Przez większą część czasu średnia temperatura utrzymuje się poniżej +7 stopni, chyba, że jeździmy tylko w południu.

Najlepszą zasadą jest wymiana opon zimowych jak najwcześniej a letnich jak najpóźniej. W ten sposób unikniemy kolejek, na dobre już przyjdzie wiosna i nie zaskoczy nas poranny przymrozek a zmiana 2 tygodnie później nie wpłynie znacząco na zużycie naszych zimówek, jeśli nie robimy dziesiątek tysięcy kilometrów miesięcznie.

Tak naprawdę nie ma idealnej recepty na czas w jakim powinno się zmieniać opony , ale warto rozważyć powyższe przemyślenia. Tu chodzi o wasze bezpieczeństwo.

Felgi aluminiowe na lato? Koniecznie !

Każdy zmotoryzowany wie, że we wszystkich sezonach roku trzeba pielęgnować swoje cacko, aby15TDIus_GTReb048x służyło nam wiecznie, elegancko się prezentowało. Kierowcy aut wiedzą, żeby dwa razy do roku powinno się zmieniać ogumienie w autach. Ostatnio powszechny jest temat pod tytułem obręcze aluminiowe na lato.

 

banners16-640x300Gustownie dobrane koła aluminiowe mają moc trafnie zmienić wygląd naszego pojazdu. Wielkość uwypuklenia zmian zależy w głównej mierze od modelu również od majętności właściciela samochodu. Jeśli zamierzamy pokusić się o bardzo widoczny tuning optyczny, taki który dosadnie będzie robił wrażenie, można zamontować koła o kilka rozmiarów większe, niż oryginalnie stosowane. Zazwyczaj na takie posunięcie decydują się bardzo odważni fani motoryzacji, którzy chcą przesadnie zmodyfikować oblicze posiadanej zabawki. Najważniejszą sprawą, jeśli chodzi o wybór felg aluminiowych dla fanów tuningu jest wybór wymyślnego układu ramion i niepowtarzalny wyglad obręczy, bo ważne jest, aby zamontowane felgi różniły  się spośród powszechnie kupowanych.

 

Do dużych felg, z56679432c2c0d149f9b5f68b1fb793adnawcy tematu zalecają stosowanie opon, tzw. nisko profilowych. W zależności do zaleceń producenta samochodu, można dobrać wielkość opony we własnym zakresie lub wybrać się po opinię do serwisu opon. Kierowcy uważają, że główną przyczyną niszczenia się alufelg podczas lata są nasze ulice , dziury i wyboje, bez wątpienia ma to niebagatelne znaczenie

 

W sezonie letnim obręcze aluminiowe prezentują się okazale na każdym pojeździe. felg w parze z promieniami słońca to coś wspaniałego dla entuzjasty tuningu, Z tego względu tak chętnie wielu posiadaczy aut nie rezygnuje z felg aluminiowych w letnim sezonie.

Nowe modele felg, ponad 5500 asortymentu, Zapraszamy: www.bopss.pl

Mycie silnika

Mycie silnika ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Jedni podnoszą argument estetyki inni mówią, że to szkodzi i można łatwo coś zepsuć.

Prawda leży gMycie silnikadzieś po środku. Faktem jest że czysty silnik wygląda estetycznie ale pod względem działania nie robi mu to żadnej różnicy ile kurzu się na nim znajduje.
Jeżeli posiadamy silnik diesla to mycie praktycznie nie stanowi problemu, wystarczy pamiętać żeby silnik był zimny oraz zasłonić akumulator, odkręcić klemy i możemy przystąpić do pielęgnacji.
Gorzej natomiast mają posiadacze silników benzynowych, ze względu na budowę układu zapłonowego trzeba szczególnie uważać podczas mycia żeby nie zalać świec, przewodów czy też aparatu zapłonowego, najlepiej wszystkie te elementy okleić folią, należy także uważać na filtr powietrza i jego wlot.
Silnik myjemy najkrócej jak to możliwe, nie lejmy na niego litrów wody przez 10 min bo coś nie zeszło ponieważ zwiększa to szanse na zalanie istotnych elementów.
Zabieg mycia silnika szczególnie upodobali sobie sprzedawcy samochodów. Dzięki temu potencjalny klient nie zobaczy na pierwszy rzut oka wycieków, a i przebieg wydaje się jakiś niższy w takim czystym aucie. Bardzo często silniki są myte na szybko bez zachowania jakichkolwiek zasad bezpieczeństwa. Na koniec przeważnie nabłyszczają plastikowe elementy środkiem do czyszczenia kokpitu i samochód wygląda jak nowy.
Należy podchodzić z dużą ostrożnością do takich czystych i świecących silników w autach na sprzedaż. Prawdopodobnie handlarz ma coś do ukrycia.
Na koniec dodam tylko że mycie silnika jest zabronione na większości myjni bezdotykowych, ze względu na zanieczyszczenie środowiska nie wolno też robić tego przed domem czy w garażu. Zatem może warto pomyśleć nad zleceniem tego profesjonalistom, usługa mycia silnika jest stosunkowo nie droga w porównaniu do mandatu jaki możemy dostać za zanieczyszczanie.

Jak zadbać o silnik?

chevrolet-572-wallpaper Jeśli chcemy żeby samochód służył nam długo i bezawaryjnie należy o niego dbać i nie ważne czy jest on nowy z salonu czy używany.

Silnik jest jednym z najdroższych i najważniejszych elementów w aucie. Współczesne silniki są bardziej podatne na usterki i żywotność ich znacznie się zmniejszyła.

Mało prawdopodobne aby w dzisiejszych czasch auto przejechało 500 000km bez remontu silnika, dlatego należy o niego dbać i to zdecydowanie bardziej niż w starym dieslu.

Podstawowe zasady przedłużające żywotność silnika:

-Po pierwsze dbać o regularne wymiany oleju co 10-15 tys km lub przynajmniej raz w roku i wlewać olej dobrej jakości – słabe smarowanie może być zabójcze dla silnika.

–   Po odpaleniu samochodu, gdy silnik jest zimny nie wolno „wkręcać” go na wysokie obroty – olej nie zdążył jeszcze nasmarować wszystkich elementów.

–   Nie jeździć na wysokich obrotach i niskim biegu przez długi czas , ani na niskich obrotach i wysokim biegi – to znacznie skraca życie auta.

–   dbać o regularną wymianę paska rozrządu – w większości samochodów pęknięcie paska wiąże się z kapitalnym remontem silnika lub jego wymianą.

– Sprawdzać regularnie poziom płynów eksploatacyjnych (chłodniczy, hamulcowy,  olej)

–   Nie naciskać bez potrzeby sprzęgła w trakcie jazdy,  najlepiej nie trzymać nogi na pedale sprzęgła – prowadzi to do jego szybkiego zużycia

–   Unikać jazdy na bardzo krótkich dystansach – silnik nie lubi pracować na zimno, a do tego jeżeli posiadasz filtr DPF to taka jazda go zapycha.

–   Wymieniać regularnie filtry (powietrza, paliwa)

–   Nie należy też gasić gorącego silnika od razu po zatrzymaniu, dotyczy aut posiadających turbinę – osiąga ona bardzo wysokie temperatury, a przez zgaszenie silnika nie może się wystudzić dlatego po zatrzymaniu silnik powinien zostać włączony na wolnych obrotach przez minimum 1-1.5 min.

Stosowanie się do w/w zasad pozwoli nam się cieszyć sprawnym autem przez długi okres i na pewno wydłuży jego żywotność

Akumulator zimą

Akumulatory_003Latem ze względu na wysokie temperatury nie odczuwamy żadnych problemów z akumulatorem, jednak z nadejściem zimy i spadkiem temperatur dużo poniżej zera zaczynają wychodzić wszystkie usterki związane ze sprawnością naszego akumulatora. Dlatego szczególnie zima powinniśmy o niego bardziej zadbać.

W większości pojazdów montowane są twz.  akumulatory bezobsługowe, ale niestety tylko z nazwy „bezobsługowe” ponieważ tak jak o każdy element samochodu trzeba o niego zadbać aby służył przynajmniej przez swój okres zdatności do użytkowania.

Zimą przy temp. Poniżej  -15 stopni Celsjusza sprawność akumulatora może spaść do 70% co w przypadku niezauważonych wcześniej problemach z ładowaniem może spowodować unieruchomienie auta.

Sam styl jazdy może spowodować jego niedoładowanie , mianowicie do uruchomienia auta potrzebna jest określona ilość prądu, co w przypadku pokonywania krótkich odcinków alternator nie zdąży zniwelować tego zużycia. W większości przypadków awarii jest to główny czynnik powodujący problemy z rozruchem . W takim przypadku jeśli pokonujemy krótkie odcinki warto jest doładować akumulator raz na 1-2 tygodnie. Ho­lo­wa­nie sa­mo­cho­du czy wy­mia­na aku­mu­la­to­ra przy dużym mro­zie to do­świad­cze­nia, któ­rych chyba każdy kie­row­ca wo­lał­by unik­nąć.

Roz­ła­do­wa­ny aku­mu­la­tor nie ozna­cza, że od razu mu­si­my uda­wać się do ser­wi­su. Sil­nik mo­że­my  uru­cho­mić po­bie­ra­jąc prąd z in­ne­go sa­mo­cho­du za po­mo­cą kabli roz­ru­cho­wych. Po­win­ni­śmy pa­mię­tać przy tym o kilku za­sa­dach. Przed przy­łą­cze­niem kabli ko­niecz­nie upew­nij­my się, czy elek­tro­lit znaj­du­ją­cy się w aku­mu­la­to­rze nie za­marzł. Jeśli tak, wów­czas mu­si­my udać się do ser­wi­su i cał­ko­wi­cie wy­mie­nić aku­mu­la­tor. Jeśli nie, mo­że­my przy­stą­pić do próby jego „re­ani­ma­cji”, pa­mię­ta­jąc aby od­po­wied­nio przy­mo­co­wać kable roz­ru­cho­we. Czer­wo­ny prze­wód pod­pi­na­my pod tak zwaną klemę do­dat­nią, na­to­miast czar­ny pod ujem­ną. Po­win­ni­śmy przy tym pa­mię­tać, aby naj­pierw kabel czer­wo­ny pod­łą­czyć do spraw­ne­go aku­mu­la­to­ra, a w dru­giej ko­lej­no­ści do sa­mo­cho­du, w któ­rym ba­te­ria jest roz­ła­do­wa­na. Na­stęp­nie bie­rze­my czar­ny kabel i nie pod­łą­cza­my go bez­po­śred­nio pod klemę, jak w przy­pad­ku prze­wo­du czer­wo­ne­go, ale pod uzie­mie­nie, czyli me­ta­lo­wą, nie­ma­lo­wa­ną część sil­ni­ka. Uru­cha­mia­my sa­mo­chód, od któ­re­go po­bie­ra­my ener­gię i po kilku chwi­lach nasz aku­mu­la­tor po­wi­nien za­cząć dzia­łać .

Jeśli aku­mu­la­tor po­mi­mo próby ła­do­wa­nia nie dzia­ła, po­win­ni­śmy po­my­śleć o wy­mia­nie na nowy. W takiej sy­tu­acji naj­le­piej udać się do wyspecjalizowanego serwisu.

Co robić gdy przydarzy się nam kolizja?

Z  dnia na dzień przybywa aut na naszych drogach, a wzmożony ruch i pośpiech kierowców powoduje zwiększenie kolizji i wypadków drogowych . Każdy z nas może doświadczyć takiego zdarzenia, jak się wtedy zachować, co zrobić?

Z  dnia na dUrtarezień przybywa aut na naszych drogach, a wzmożony ruch i pośpiech kierowców powoduje zwiększenie kolizji i wypadków drogowych . Każdy z nas może doświadczyć takiego zdarzenia, jak się wtedy zachować, co zrobić?

Wszystko zależy od tego, czy mamy do czynienia z wypadkiem, czy kolizją. Nie każdy rozróżnia wypadek od kolizji.

Wypadek jest znacznie poważniejszy w skutkach niż kolizja i ma on miejsce wtedy gdy przynajmniej jedna osoba odniosła rany lub zginęła. W takim wypadku pod żadnym pozorem nie można usuwać, przestawiać pojazdów. Należy zabezpieczyć miejsce wypadku rozstawiając trójkąt, niezwłocznie udzielić pierwszej pomocy rannym i wezwać służby ratunkowe.

Kolizja natomiast jak się można domyślać jest zdarzeniem mniej poważnym, nie ma w nim ofiar śmiertelnych i nikt nie został ranny i uszkodzone zostały tylko rzeczy materialne tj. auto, budynek, znak itp. Nie musimy wtedy koniecznie wzywać Policji, wystarczy jeżeli obie strony będą zgodne to zawinił, można wtedy spisać oświadczenie w którym powinno być zawarte:

-miejsce zdarzenia i data

-pełne dane uczestników zdarzenia z podpisem (sprawca/poszkodowany)

-dane dotyczące prawa jazdy i dowodu osobistego

-dane ubezpieczycieli , polis

-opis zdarzenia ze szkicem

-dane świadków jeśli jacyś byli

-opis szkód powstałych w zdarzeniu

-podpis uczestników na każdej stronie oświadczenia.

Natomiast jeżeli chodzi o sama stłuczkę:

W pierwszej kolejności zgaśmy silnik, zaciągnijmy hamulec postojowy i wyciągnijmy kluczyki. Bardzo często zdarza się, że złodzieje prowokują stłuczkę aby wykorzystać fakt zdezorientowania kierowcy który wysiada z auta często pozostawiając włączony silnik. Sprawdźmy czy ktoś został ranny, jeżeli nie to dobrze by było zrobić zdjęcia kolizji, tak aby było widać ustawienia aut, kierunek jazdy, ślady hamowania itd. Jeżeli jest możliwość usunięcia zepchnięciu aut, należy to zrobić aby nie blokować drogi, w przypadku braku takiej możliwości stawiamy trójkąt ostrzegawczy.

Policję wzywamy jeżeli nie do końca wiadomo kto zawinił lub sprawca wymiguje się od winy, nie ma zgody jednego z uczestników na spisanie oświadczenia lub odmawia pokazania dokumentów, a także jeżeli mamy podejrzenia, że uczestnik kolizji spożywał alkohol lub inne niedozwolone środki.

Jeżeli auto nadaje się do dalszej jazdy (nie ma ostrych wystających krawędzi, pobitych reflektorów, szyb) możemy po dopełnieniu formalności odjechać, ale gdy auto nie spełnia warunków technicznych bądź jest unieruchomione należy wezwać pomoc drogową z lawetą. Ubezpieczyciel zwróci nam koszt takiego holowania jeżeli jesteśmy poszkodowani, w momencie kiedy my jesteśmy sprawcą, warto mieć ubezpieczenie Assistance

Szkodę zgłaszamy u ubezpieczyciela w obu przypadkach, jeżeli jesteśmy sprawcą lub poszkodowanym. W zależności od firmy w jakiej jesteśmy ubezpieczeni są różne procedury zwrotu kosztów naprawy i szczegółowe informacje otrzymamy w momencie zgłoszenia. W przypadku jeśli jesteśmy sprawdzą, będziemy musieli potwierdzić wersje zdarzenia i najprawdopodobniej z tego tytułu otrzymamy zwyżkę ubezpieczenia przy kolejnej polisie.

Opisałem podstawowe informacje jak należy się zachować po kolizji, ale wiadomo jak to w życiu sytuacje są różne i zawsze może coś nas zaskoczyć. Jednak mam nadzieję, że wiedza ta nie będzie nikomu potrzebna.

 

Jeśli masz jakieś uwagi zostaw komentarz pod wpisem, będę wdzięczny

 

Przemysław Bogdanowicz

Manager

tel: 510-026-342

e-mail: bopss.pl@gmail.com

www.bopss.pl

 

l